Infamt, vellykket og aktuelt teater på nationalscenen. En genistreg. Stram og flot. Sjældent har jeg set en så forførende, infam, men også sjæleforpint Hedda Gabler. Præstationen sidder lige i øjet…
Anmelderne er enige når det kommer til Det Kongelige Teaters aktuelle opsætning af Henrik Ibsens berømte drama.
Et lovende talent
Især hovedrolleindehaveren Johanne Louise Schmidt roses til skyerne for sin evne til at indfange publikum som forestillingens “lysende kraftcentrum”. I september modtog hun Kronprinseparrets Stjernedryspris for sin kompromisløshed som scenekunstner, og et af sin generations mest spændende og vidtfavnende skuespiltalenter. Kort sagt, kan det varmt anbefales at lægge vejen forbi Skuespilhuset, hvis du er i humør til at blive underholdt, indfanget og forundret.
Et klassisk drama i nye rammer
Hedda Gabler fra 1890 er et af Henrik Ibsens mest berømte skuespil, der handler om individets mulighed for at bryde med samfundets konventioner. Hovedpersonen Hedda Gabler føler sig indespærret i sit ægteskab og af tidens normer for, hvordan en respektabel kvinde og hustru bør opføre sig. Men Hedda vil ikke sættes i bås, og i sin jagt efter frihed lægger hun planer, som ender med at blive dødbringende.
Forestillingen i Det Røde Rum benytter sig af videoteknik, så dialogerne en del af tiden forstørres op på store billedskærme. Den ene af ensemblets to faste instruktører, Rune David Grue, iscenesætter, og rollerne spilles af rummets faste ensemble med Ditte Gråbøl som gæst.