Statens Museum for Kunst har netop åbnet dørene til deres nye udstilling “Japanomania i Norden 1875 – 1918”. Her vises eksempler på hvordan den japanske æstetik med fokus på renhed og mikrokosmos inspirerede nordiske kunstnere.
Japan havde hørt til det ukendte indtil, landets porte blev hejst op i 1853. Europa fik nu mulighed for at handle med landet i det modsatte verdenshjørne. Varer og kunstgenstande som tekstiler og keramik blev eksporteret til de beundrende europæere, hvilket medførte en ny strømning, der også i Norden kom til at spille hovedrollen i tidens billedkunst fra 1875 til 1918. Det var de japanske kunstneres fængende dyrkelse af mikrokosmos og “det rene”, der fik de skandinaviske kunstnere til at prøve kræfter med samme æstetik.
Muser i silkekåber
Interessen for Japan resulterede i, at flere kunstnere iscenesatte sig selv og deres muser i silkekåber med vifter og parasoller. Deres værker skulle emme af den japanske æstetik. I et samarbejde med national gallerierne i Helsinki og Oslo har Statens Museum for Kunst samlet værker af nordiske kunstnere fra denne periode i årene mellem 1875 og 1918.
‘I havedøren’
Udstillingen gemmer på zen-fremkaldende værker af fugle, fisk og flora, men også på navne som Claude Monet, Edvard Munch, Vincent van Gogh, Vilhelm Hammershøi, Anna Ancher, Albert Edelfelt og Laurits Andersen Ring. Sidstnævnte er den danske og folkekære kunstmaler, hvis værk ‘I havedøren’ fra 1897, kan ses på udstillingen. Her maler L. A. Ring en sand kærlighedserklæring til sin 20 år yngre hustru, Sigrid Kähler, der ventede deres barn.
Poesi og politik
L.A. Rings værk er præget af den japanske ro og “renhed”. Han har fanget hende i en meditativ tilstand, der lyser ud af det dekorative lærred og griber øjet. Hendes øjne betragter den blomstrende forårshave. Grønne træer med hvide og let lyserøde blomster boltrer sig for enden af terrassens trappe. Hendes hånd ligger blidt på den spirende mave, mens hun læner sig fredeligt op ad terrassedørens lyseblå karm. Hun bærer en cremet og “ren” kjole med pufærmer. Indenunder stråler en skjorte i varm solgul. Små elegante krøller leger langs hendes ansigt og indrammer den lyse hud og de rolige øjne. Skønt værket er gennemsyret af japansk æstetik, byder udstillingen også på knap så poetiske men ikke desto mindre endnu meditative værker. Sammen med lumske gribbe og politiske bølger pryder den skønne Sigrid museets vægge og viser Japanismen i alle sine facetter.
Udstillingen ‘Japanomania i Norden 1875-1918’ kører indtil den 23. april i år på SMK, Sølvgade 48-50, 1307 København K.